فقط برای همدردی (مقیاس ریشر)
و از آن غم انگیزتر رسانه ملی ما بود که به پخش سریال خنده بازار پرداخت تا بیش از پیش بدانیم،منظور سعدی از بیان : "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند،چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار،تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی" چیست؟
نمیدانم به ما که نشستیم و به این برنامه نگاه کردیم و به اراجیف مربوطه خندیدیم هم مربوط می شود؟
شاید به مدیریت صداوسیما مربوط می شود و شاید ... افسوس به همه مربوط می شود و هر کسی خود را کنار می کشد!
صدای ضجه ی کودک به گوش می رسد،چشمهایم دانسته است که شب قدر امشب است اما دریغ از ....
صدای شیون مادران،پدران،برادران و خواهران و .... خنده ما در کنار تلویزیون! با خود چه کرده ایم! مثلا شب قبل شب قدرمان بوده است!
شاید بهتر است نگاهی به خویش بیندازیم و از خود بپرسیم چرا خداوند هنوز زنده مان نگاه داشته است،شاید برای این است که به وقاحت خود ایمان بیاوریم!

صحبت از زلزله که میشود،ناخودآگاه مقیاس ریشتر خود نمایی می کند اما مقیاس ریشتر چیست؟
مقیاسی برای اندازهگیری بزرگی زمینلرزه است که میزان انرژی آزاد شده در زلزله را نشان میدهد.
جهت تعیین انرژی آزاد شده توسط هر زلزله، رابطهای است که توسط چارلز ریشتر و بنو گوتنبرگ در سال 1935 ارائه گردید که میزان انرژی آزاد شده در کانون زلزله را بر اساس لگاریتم بیشترین مقدار جابهجایی افقی ثبت شده توسط لرزه نگار مشخص میکرد.
زلزلههای با ابعاد کمتر از 4 ریشتر، بارها در طول سال اتفاق میافتند، اما توسط انسان حس نمیشوند و خطری نیز به همراه ندارند. در مقابل، زلزلههای با ابعاد بالای 7 ریشتر چندان شایع نیستند و با افزایش شدت زلزله، اثر تخریبی آن نیز افزایش مییابد.
مقیاس ریشتر بیانگر میزان انرژی آزاد شده در کانون زلزله است. اگر بزرگی زلزلهای M در مقیاس ریشتر باشد. انرژی آزاد شده آن زلزله E در واحد ارگ خواهد بود:
log(E)=11.8+1.5*M
رابطه فوق نشان میدهد اضافه شدن هر یک درجه به بزرگی زلزله، انرژی آزاد شده آن را تقریبا ۳۱٫۶ برابر بیشتر مینماید. به این معنا که یک زلزله 6 ریشتری تقریبا 32 برابر یک زلزله 5 ریشتری قدرت دارد.
راستی زلزله هایی که درون ما در شب قدر رخ داد به 0.1 ریشتر می رسید؟ به کجا میرویم ...نمدانم
وقتي همه با من هم عقيده مي شوند، تازه احساس مي کنم که اشتباه کرده ام.